Punktlighet och tillförlitlighet för resenärer och gods
Punktlighet och tillförlitlighet är bland de viktigaste frågorna för järnvägssektorn. Tågtrafik bedrivs
för kunderna och kunder måste kunna lita på att de som resenärer eller deras varor kommer fram
vid utlovat tidpunkt. De flesta håller dock förmodligen med om påståendet att järnvägstrafiken inte
är på en önskvärd nivå i detta hänseende idag. Vad är orsakerna och vad behöver göras för att
förbättra situationen?
Under seminariet ska företrädare för transportköpare, operatörer – både från gods- och
persontrafiksidan – och infrastrukturhållaren Trafikverket ge sin syn på frågan. Dessutom ska vi
belysa organisationens betydelse för effektiviteten inom järnvägssystemet. Avslutningsvis ska
forskare från KTH bidra med idéer för förbättringar.
Seminariet vänder sig till ett brett spektrum av aktörer, t ex transportköpare, transportföretag,
järnvägsindustrin och banhållare. Vidare riktar sig seminariet till de politiker och beslutsfattare som
formulerar förutsättningarna för att bedriva effektiva transporter på järnväg och intermodalt i
Sverige.
För program schema se Seminarieprogram (pdf 628 kB)
Hur ökar vi punktligheten för resenärer? Crister Fritzson, VD SJ AB (pdf 2.0 MB)
Tillsammans för tåg i tid. Tommy Jonsson, Trafikverket, Bitr. Chef Samhälle (pdf 6.6 MB)